Τρίτη, 25 Σεπτεμβρίου 2012

Κωνσταντίνος Παρθένης (Αγγελόμορφη Ελευθερία)

    Eίμαστε και πάλι ίσως σε μια εποχή που ιδέες όπως η Ελευθερία, η Νίκη, η Δικαιοσύνη, ίσως αποτελέσουν πηγές έμπνευσης ή και σύμβολα για τους καλλιτέχνες ακόμη και μέσα από προσωποποιήσεις όπως η «Αγγελόμορφη Ελευθερία» του Παρθένη!


    Ας μη τρέφουμε αυταπάτες. Η κρίση θέλει χρόνο για να λειτουργήσει παιδαγωγικά σ’ ένα κοινό ταραγμένο. Ο χρόνος κάποτε για κάποιους ήταν χρήμα, τώρα είναι κρίμα. Δυστυχώς… Ως προς την τέχνη, πάλι αυτή κάνει και σήμερα ό,τι ανέκαθεν έκανε: ερμηνεύει, παρηγορεί, συγκινεί, αντιστέκεται. Η τέχνη οφείλει να εγείρει ερωτήματα ως προς τη λειτουργία και τη φύση της αλλιώς είναι ανόητη.


    Το έργο του Παρθένη “La Liberté” θεωρείται αδικημένο γιατί αδικημένος παρέμεινε ο καλλιτέχνης παρά τη μεγάλη δημοφιλία του στη διάρκεια των χρόνων. Ίσως γιατί είναι δύσκολα αναγνώσιμο ιδιαίτερα από εκείνους που έχουν εθισθεί στις αναγνωστικές ευκολίες. Είναι όμως γοητευτικό και κυρίως αυθεντικό!


    «Το ωραίο είναι επαναστατικό» και το πλαστό αναπόφευκτο!!! «Μπορεί μια κοινωνία που αποθεώνει το πλαστό στην πολιτική, την ιδεολογία ή την αγορά να αναγνωρίσει το γνήσιο; Θα ήταν αντιφατικό προς την ίδια της την υπόσταση!».H κοινωνία ακόμα και αυτή τη στιγμή δεν είναι σε θέση να αξιολογήσει το γνήσιο.


    Δεν έχουμε ούτε τα φόντα ούτε και το κύρος για ν’ αναδείξουμε το αυθεντικό που τόσο χειμάζεται στον τόπο μας από την κυριαρχία του πλαστού. Παντού. Στην ιδεολογία, την πολιτική, την τέχνη.


    Από το χώρο της τέχνης και των καλλιτεχνών βλέπουμε μια τάση για αλλαγή και διαφορετική αντιμετώπιση των πραγμάτων αν και πολλοί πιστεύουν πως διανύουμε μια εποχή που τα «αντισώματα», ακόμα και των ανθρώπων της τέχνης στο «πλαστό» έχουν γίνει αδύναμα.


    Η τέχνη μπορεί και κινείται στο χώρο του ιδανικού. Οι καλλιτέχνες όχι αναγκαστικά. Το βέβαιο είναι ότι όσο ασκούμε την ευαισθησία μας , τόσο αναπτύσσουμε μηχανισμούς άμυνας. Μηχανισμούς απελευθέρωσης τελικά.


    Οι αρετές του συγκεκριμένου έργου του Παρθένη θα πρέπει να εμφυσηθούν στους σύγχρονους καλλιτέχνες.


    Μιλώντας τώρα για την “La Liberté” πρέπει να πούμε ότι συχνά ο δάσκαλος έδινε μορφή αγγέλων στις αφηρημένες έννοιες της Πειθαρχίας, της Νίκης, της Ομόνοιας, της Ομορφιάς! Τον προβλημάτιζε η αύρα της κάθε μορφής.


    Ο Παρθένης είναι ένας σχολαστικός της λεπτομέρειας κι ένας ποιητής του συνόλου. Το συγκεκριμένο έργο διαθέτει και τις δύο αυτές αρετές…


    Ο ίδιος ο Παρθένης θα πει: “Ω ομορφιά που σ' έχουν πάντα στα χείλη τους οι άνθρωποι, άραγε σ' έχουν πάντα και μέσα στην ψυχή τους;







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου